24.7.2015 – Manitowoc představuje dva nové typy mobilních jeřábů, jeřáby třídy 180t a 200t
Manitowoc Cranes představil dva zcela nové 5-osé mobilní jeřáby, které doplňují nový typ Grove GMK5250L. Zcela nové typy Grove GMK5180-1 a Grobe GMK5200-1 sdílejí s typem Grove GMK5250L několik výjimečných konstrukčních řešení. Manitowoc Cranes nyní nabízí trojici mobilních jeřábů sdílejících shodný podvozek, lišící se výložníkem a protiváhou. Může tedy nabídnout na rozdílné trhy optimální 5-osý stroj, který vždy nejlépe splní technické i ekonomické požadavky.
Nové typy nabízejí optimální délku výložníku 64m, která může být prodloužena nástavcem o délce 11 / 18 / 26 / 34 m. Nástavec je možné hydraulicky klopit do úhlu 0°až 40° a to i při zatížení. Typ Grove GMK5180-1, jeřáb třídy 180t, je vybaven protiváhou 50t a typ Grove GMK5200-1, jeřáb třídy 200t, pak protiváhou 70t. Výložník s ideální délkou 64 m nabízí vysoce konkurenceschopnou zátěžovou křivku. Manitowoc Cranes těmito novými typy udává nový standard v 5-osých, vysoce výkonných jeřábech.
Pan Jens Ennen, viceprezident pro mobilní jeřáby v Manitowoc Cranes uvedl: „Uvedení tří variant nástavby na jednom shodném podvozku nám umožní nabídnout jeřábovým společnostem velmi širokou nabídku výkonu, délky výložníku a nástavců. Obecně jsou pěti-osé stroje ve vysoké výkonné hladině zcela nejpopulárnějšími stroji na většině světových trhů. Naše řada tří nových typů na shodném podvozku nabídne v tomto segmentu super výkonné i ekonomicky velmi příjemné řešení pro naprostou většinu jeřábových firem. Firmy, které budou tyto jeřáby používat, mohou kromě super výkonných vlastností těžit i z logisticky velmi přívětivého řešení, kde nové typy Grove GMK5250L, GMK5200-1 a Grove GMK5180-1 sdílejí shodné díly protiváhy i shodný typ pomocného navijáku s typem Grove GMK6300L. Toto řešení bude šetřit mnoho logistických nákladů v provozu všech uvedených typů.“
GMK5200-1 a GMK5180-1 sdílejí zcela shodný podvozek s GMK5250L. Nabízejí tak tedy vynikající manévrovací vlastnosti podvozku Megatrak, doplněné o hladké rozjezdy a silové brzdění díky turbo spojce VIAB, která je využívána i jako hydraulický retardér.
VIAB – turbo spojka a hydraulický retardér v jednom
Jeřáby Grove jsou prvními takto těžkými stroji, které nabízejí hi-end spojku VIAB z konstrukční kanceláře Mercedes. VIAB je spojka využívající víření hydraulické kapaliny při rotačním pohybu spojkových talířů. Při rozjezdu není mezi motorem a převodovkou žádná mechanická vazba, roztočení převodovky právě zajistí víření hydraulické kapaliny ve spojce. Díky tomu jsou rozjezdy absolutně hladké a přesto nekompromisně silné. Shodně pak funguje i dobrzdění, kdy spojka funguje jako hydraulický retardér. Konstrukce spojky VIAB je při tom velmi jednoduchá. Díky funkci retardéru navíc odpadá retardér jako takový v konstrukci pohonu, což vede k dalšímu snížení celkové hmotnosti stroje, zvýšení spolehlivosti a navíc, retardér je tedy automaticky standardní výbavou jeřábu, což není běžné. Další výhodou turbospojky VIAB je téměř nulové opotřebování spojkových dílů, neexistence spálení spojkových talířů a již dokázaná úspora paliva při hladším náběhu otáček motoru vůči rozjezdu.
Jednomotorová koncepce
Shodně s GMK5250L jsou i GMK5200-1 a GMK5180-1 poháněny pro pojezd i jeřábování jedním motorem. Pohonný agregát je Mercedes OM471LA, šestiválec s výkonem 390kW a s točivým momentem 2 450Nm. Pojezd zajišťuje klasickým pohonem přes převodovku Mercedes se spojkou VIAB a pohon čerpadel nástavby pak pomocí mechanické hřídele vedené k čerpadlům nástavby. Použitím jednomotorové koncepce došlo ke snížení hmotnosti nástavby, k úspoře provozních nákladů, ke snížení prodejní ceny jeřábu a prokazatelně i ke snížení spotřeby paliva. Dlouhodobý test spotřeby jeřábů Grove GMK5220 (2 motory) a Grove GMK5250L (1 motor) shodné velikosti a obdobných výkonů ukázal na snížení spotřeby paliva až o 30% ve prospěch nové jednomotorové koncepce. Tedy jednomotorový jeřáb je jednoznačně ekonomičtější, než dvoumotorový ve shodné kategorii.
Globální protiváha
Nové typy jeřábů Grove GMK nyní využívají nově navrženou protiváhu, která plní předpisy ve všech zemích na světě. Jeřáby mohou využívat unifikované pláty protiváhy, která je nyní částečně či úplně záměnná mezi typy Grove GMK6300L, GMK5250L, GMK5200-1 a GMK5180-1. V zemích, kde je povoleno zatížení náprav až 16,5t (UK, Irsko..) může jeřáb GMK5200-1 i GMK5180-1 přejíždět s protiváhou až 16,5t.
Přejezd na stavbě je pak možný u všech zmíněných typů s plně nastrojenou protiváhou. To umožní značnou úsporu času i nákladů, kdy jiné stroje musejí pro přesun po stavbě protiváhu odkládat.
Logistická úspora
Díky unifikaci plátů protiváhy a také pomocného navijáku lez tyto prvky používat mezi typy Grove GMK6300L, GMK5250L, GMK5200-1 a GMK5180-1. Toto konstrukční řešení umí ušetřit náklady při převozech potřebné protiváhy mezi pracovišti. Stejně tak sdílení zcela shodných podvozků snižuje nákladovost na držení běžných náhradních dílů.
CCS – Crane Control System – systém ovládání jeřábu
Všechny nové modely jeřábů Grove jsou nyní vybaveny novým systémem ovládání jeřábu Manitowoc CCS. Tento uživatelsky velmi přátelský systém komunikuje s obsluhou pomocí barevných obrazovek s vysokým rozlišením. Využívá jednoduché symboly a čísla, je bez jakéhokoliv textu. Tedy je univerzální pro celý svět. Operátor zadává své požadavky do CCS pomocí ovladačů, joysticků a nově i kruhovým ovladačem jog-dial, znáním spíše z osobních automobilů vyšší třídy. U jeřábů Grove GMK tento systém navíc nabízí optimalizátor výsuvu výložníku, kdy operátor zadá do systému parametry zdvihu (např. hmotnost břemene, vyložení břemene, potřebnou délku vysunutí výložníku..ú a systém sám navrhne několik variant optimálního vysunutí výložníku (nejsilnější konfiguraci a konfiguraci nejrychleji přestavitelnou k provedení požadovaného zdvihu). Bez nad sázky, jeřáb se systémem Manitowoc CCS může ovládat i naprostý lajk.
Další, již klasickou výbavou, je
– Podvozek Megatrak, který zajistí záběr a dotyk všech kol v jakémkoliv terénu a jako jediný podvozek v jeřábové technice dokáže skutečně zvětšovat světlou výšku pod jeřábem.
– Vysouvání výložníku TwinLock, kde jednotlivé sekce výložníku jsou čepovány dvěma stranovými čepy v neutrální zóně výložníku. Výložníky se systémem výsuvu TwinLock nemají problémy se zasekáváním čepů. Pracují spolehlivě i při velkém zatížení.
Nové jeřáby Grove GMK5250L, GMK5200-1 a GMK5180-1 jsou připraveny na nejtvrdší nasazení. Budou velmi úspěšnými stroji a budou tvořit páteř nabídky 5-osých strojů u jeřábových firem po celém světě. Pokud Vás zajímá jakýkoliv detail spojený s těmito jeřáby, kontaktujte nás. Rádi Vám podáme vyčerpávající odpovědi.
-FCh-