15.4.2013 – Grove GMK 6400 překonal veškerou konkurenci

 

Nejsilnější šestiosý mobilní jeřáb současnosti, Grove GMK 6400 , získal na veletrhu Bauma 2013 v konkurenci ostatních výrobců jeřábové techniky prestižní cenu asociace ESTA „Winter of ESTA awards of excellence.“ (Vítěz soutěže ESTA o nejlepší výrobek).

 

Grove GMK6400

 

Asociace ESTA sdružuje výrobce a uživatele jeřábové techniky z celé Evropy. ESTA uděluje různé prestižní ceny provozovatelům jeřábové techniky za úspěšné provedení obzvláště obtížných nebo vysoce specifických prací s jeřábovou a těžkou transportní technikou, a dále pak i ocenění výrobcům jeřábové techniky za technologický, inovační či jinak revoluční přínos v jeřábové technice. Evaluační komise asociace ESTA zkoumá možné kandidáty na cenu z mnoha hledisek od nového technického řešení až po praktické využití v provozu.

 

Za společnost Manitowoc Cranes, vlastníka značky Grove, cenu převzal viceprezident pro inovace a vývoj, pan Jens Ennen. Ve své děkovací řeči uvedl: „Společnost Manitowoc Cranes si velmi cení získání tohoto prestižního ocenění od asociace, která sdružuje vlastníky a provozovatele jeřábové techniky z celé Evropy. Zvítězit v konkurenci soudobé jeřábové techniky je důkazem, že s vývojem modelu Grove GMK 6400 jdeme správným směrem. Provádíme vývoj stroje, který je v mnoha technických řešeních revoluční, který dá svým uživatelům výhody, na jiných strojích nedosažitelné. Tato cena je pro nás velmi výrazným symbolem že naše naše snažení bude přínosem pro všechny budoucí uživatele mobilního jeřábu Grove GMK 6400 .“

 

Mobilní jeřáb Grove GMK 6400 je aktuálně nejsilnějším mobilním jeřábem na šestinápravovém podvozku. Nabízí několik zcela nových řešení v jeřábové technice i přijímá osvědčené celky z řady jeřábů Grove GMK. Pro soutěž ESTA Manitowoc vyzdvihl tato čtyři novátorská řešení:

 

1. Koncepce jednoho motoru pro pohon podvozku i nástavby.

Tato koncepce není nová v jeřábové technice, je ale zcela nová u jeřábů této velikosti. Manitowoc na GMK 6400 předvedl novátorské řešení, jak jedním motorem efektivně pohánět výkonově náročný pojezd i podstatně méně náročnou jeřábovou nástavbu. Cílem bylo zachování spotřeby paliva, na jakou jsou zvyklí uživatelé u dvoumotorové koncepce.

Řešení bylo nalezeno v použití hydraulického pohonu z hydraulického čerpadla podvozku do čerpadlové skříně na nástavbě. Čerpadlo pro pohon jeřábových funkcí zatěžuje motor jen odběrem do 240 kW. Motor je při jeřábovém režimu elektronicky udržován v uvedeném výkonu a cílem optimalizovat spotřebu paliva. Velkým pozitivem tohoto řešení je značné ušetření hmotnosti na nástavbě. Hmotnost za neexistující druhý motor mohla být distribuována do jiných míst jeřábu k zesílení konstrukce a zajištění silnější zátěžové křivky. Dalším pozitivem je snížení ceny. Moderní motory jsou velmi drahé a neexistence druhého motoru je skutečně na ceně mobilního jeřábu poznat.

 

2. Hybridní pohon Grove MegaDrive

Silný a jemný rozjezd. Nekompromisní záběr i v měkkém terénu. Velmi jemný pohyb na staveništích. Minimální množství mechanických dílů. Značná úspora hmotnosti. To jsou základní charakteristiky pohonu kombinovaným systémem Grove MegaDrive. MegaDrive využívá klasický pohon náprav 1 a 2 a dále hydrostatický pohon náprav 3 a 4. Hydrostatický pohon je v záběru od 0 do cca 20 km/h a klasický pohon pak od cca 7 km/h do maxima.

Grove MegaDrive poskytuje to nejlepší z obou druhů pohonu. Konvenční pohon jeřáb pohání při přejezdech standardní rychlostí a hydrostatický pak umožní naprosto precizní pohyb po staveništích. Navíc hmota za neexistující mechanické díly pži využití pohonu MegaDrive pak mohla být použita v konstrukci jeřábu pro dosažení ještě lepší zátěžové charakteristiky.

 

3. Samonastrojovací zesílení výložníku – Mega-Wing-Lift

Zesilující prvek výložníku konstrukce Grove, Mega-Wing-Lift, určení pro značné zvýšení nosnosti jeřábu zvýšením stability výložníku, je výjimečný svou schopností být na jeřáb Grove GMK 6400 nasazen bez nutnosti použití jiného zdvihacího zařízení. Celý zesilující prvek je převážen v jednom kuse na podvalníku, ze kterého je přenesen na podvozek jeřábu Grove GMK 6400 vlastním hákem. Po usazení na podvozku je pak výložník Grove GMK 6400 spuštěn do jízdní polohy, Mega-Wing-lift je začepován a propojen se systémy jeřábu. Pak je výložník znovu zdvihnutý do pracovní polohy, společně se zesílením Mega-Wing-Lift. Celý proces netrvá déle než 20 minut a znovu připomínáme, nevyžaduje žádné další zdvihací zařízení.

 

4. Řízená úspora paliva

Inteligentní systém, který sleduje zatížení motoru při jeřábování a rozhoduje o volnoběžných otáčkách, případně o úplném vypnutí motoru. Dobře se dá přirovnat ke známému „start/stop“ systému z moderních automobilů. Nevytížený jeřáb při vyčkávání na práci sníží volnoběžné otáčky na minimální hodnotu a po nastavené prodlevě odpojí čerpadla a pak vypne motor. Restart motoru probíhá velmi rychle pohnutím jedním z joysticků. Tímto způsobem je možné dosáhnout i lepší ekonomie provozu než nabízí klasická dvoumotorová koncepce.

 

Grove GMK6400

 

Na veletrhu Bauma 2013 byl ve dnech 15. – 21. dubna 2013 vystaven jeřáb Grove GMK 6400 v sériovém provedení. Po získání ceny ESTA awards of excellence byla na tento jeřáb vylepena informační tabule o získání této prestižní ceny.

 

Veletrh Bauma 2013 na výstavišti v Mnichově, Německo, přivítal více než 500 000 návštěvníků. Tento veletrh je nejvýznamnějším a největším světovým veletrhem stavební techniky.

 

Asociace ESTA byla založena v roce 1976. Sdružuje výrobce a uživatele zdvihacích zařízení, pracovních plošin a speciálních dopravních zařízení pro těžkou přepravu z celé Evropy.

 

Pragotechnik rád dodává, že kabina řidiče jeřábu Grove GMK6400 byla navržena a je vyráběna v České Republice, pod vedením studia 1to1design s.r.o..

 

-FCh-