14.10.2012 – Školení na typy GMK 6300-L a GMK6400
Ve dnech 9-12 října 2012 proběhlo školení všech zástupců společnosti Manitowoc Cranes z Evropy a Asie na nové šestiosé jeřáby typu GMK 6300L a GMK 6400. Byli jsme seznámeni se sériovou verzí obou typů, se sériovými zátěžovými charakteristikami a mohli jsme si oba typy prohlédnout i vyzkoušet.
Oby typy jsou postaveny na rozměrově obdobném podvozku se šesti nápravami. Mají nový design kabin řidiče, který bude charakteristický pro všechny následující typy těžkých jeřábů GROVE. Pro nás Čechy je zajímavé, že tyto kabiny byly pro Manitowoc Cranes vyvinuty v Praze, v designovém centru společnosti 1to1design s.r.o. a to na základě úspěšné spolupráce při vývoji designu kabiny střední řady jeřábů GROVE, typů GMK 4100, 5095, 5110-1 a 5130-2. Tyto kabiny jsou také v České republice vyráběny.
GROVE GMK 6300-L:
je nejsilnější 6ti osý jeřáb s výložníkem o délce 80 m na trhu. Je obzvláště vhodný pro montáž věžových jeřábů, stavby a údržbu větrných elektráren a práce na výškových budovách. Dosah háku pro výložník vybavený sklopným příhradovým nástavcem je až 117 m.
- Jeřáb třídy 300tun
- Výložník hydraulicky vysouvaný 15,6 – 80,0 m (dosah háku až 79m/12 t, vyložení až 78m/2 t)
- Patentovaný systémem výsuvu výložníku GROVE TWIN-LOCKTM
- “O” tvar výložníku GROVE MEGAFORMTM
- Nástavec o délce až 37 m (dosah háku až 117m/3,0t, vyložení až 88m/1,1t), hydraulicky sklopný v rozsahu 5°-40° *
- Krátký montážní nástavec s nosností do 38t*
- Elektronické řízení a kontrola jeřábu systémem ECOS
- Nejmodernější bezpečnostní zařízení GROVE EKS 5
- Systém sledování funkcí a polohy jeřábu CraneSTARTM
- Odpružení jeřábu systémem GROVE MEGATRAKTM
- Pětipolohové podpěry se snímači délky vysunutí
- Výkonný naviják a možný i pomocný naviják*
- Lano 330 m, 22 mm, tah v laně 104 kN. Lano při prolanování 3x dosáhne na zem i při plně vysunutém výložníku.
- Zcela nová, klimatizovaná kabina řidiče GROVE, kompozitní konstrukce s hliníkovými výztuhami
- Kabina jeřábníka hliníkové konstrukce, hydraulicky sklopná do 20°
- Protiváha až 92,5t*, hydraulicky montovaná
- Podvozek může pojíždět s plnou protiváhou nasazenou v pracovní konfiguraci
- Dieselové motory Mercedes Benz na podvozku i nástavbě splňují požadavky na spotřebu i emise
- Automatická převodovka Allison
- Pohon 12x6x12 / 12x8x12 *
- Elektronicko-hydraulický systém řízení kol (kola natáčí počítač dle zvoleného režimu)
GMK 6300L nahrazuje v produktové řadě Manitowoc Cranes úspěšný typ GMK 6220-L, který byl ve své době průkopníkem jeřábů s extra dlouhým výložníkem. GMK 6300-L je v sériové produkci již 1 rok, aktuálně je na lince výrobní číslo 100. Jde o bezesporu nejúspěšnější jeřáb současnosti.
GROVE GMK 6400:
je nejvýkonnější 6ti osý jeřáb na trhu. Je navržen pro těžké zdvihy na výložníku a na dlouhém klopném příhradovém nástavci. Pro extrémně těžké zdvihy může být tento jeřáb vybaven zesilujícím přípravkem GROVE Mega-Wing-Lift. Dosah háku pro výložník vybavený příhradovým nástavcem je až 131 m.
- Jeřáb třídy 400tun
- Výložník hydraulicky vysouvaný 15,39 – 60,0 m (dosah háku až 59m/49t, vyložení až 54m/9t)
- Patentovaný systémem výsuvu výložníku GROVE TWIN-LOCKTM
- “O” tvar výložníku GROVE MEGAFORMTM
- Zesílení výložníku samo-montovatelným systémem GROVE Mega-Wing-Lift*
- Příhradový skládaný nástavec o délce až 79 m (dosah háku až 131m/8,1t, vyložení až 84m/4,9t), pevný nebo klopný stavěcím navijákem*
- Elektronické řízení a kontrola jeřábu systémem ECOS
- Nejmodernější bezpečnostní zařízení GROVE EKS 5
- Systém sledování funkcí a polohy jeřábu CraneSTARTM
- Odpružení jeřábu systémem GROVE MEGATRAKTM
- Pětipolohové podpěry se snímači délky vysunutí
- Výkonný naviják a možný i pomocný naviják*
- Lano o délce 380 m, 24 mm, tak 125 kN. Na pomocném navijáku je délka lana 690 m
- Zcela nová, klimatizovaná kabina řidiče GROVE, kompozitní konstrukce s hliníkovými výztuhami
- Kabina jeřábníka hliníkové konstrukce, hydraulicky sklopná do 20°
- Protiváha až 135t*, hydraulicky montovaná
- Dieselový motor Mercedes Benz (405 kW), splňuje TIER 4i a EUROMOT IIIb s redukcí NOx až o -80%
- Automatická převodovka ZF AS Tronic 12
- Hydropohon GROVE MEGADRIVETM pohání osy 4 a 5 pro silný a velmi plynulý rozjezd
- Pohon 12x8x12
- Elektronicko-hydraulický systém řízení kol (kola natáčí počítač dle zvoleného režimu)
- Kamery pro couvání a pro sledování navijáků
GMK 6400 nahrazuje v produktové řadě Manitowoc Cranes velmi úspěšný typ GMK 6300, který byl a stále je velmi oblíbený pro kombinaci dlouhého výložníku a klopného příhradového nástavce.
GMK 6400 přináší nový pohled na pohon jeřábu. Na osách 4 a 5 jej od rozjezdu po cca 25 km/h pohání hydropohon, tedy pohon kde nejsou žádná mechanická propojení mezi motorem a koly. Od cca 6 km/h se přidává i klasický pohon na osách 1 a 2, tedy v rozsahu přejezdových rychlostí po stavbě je jeřáb poháněn na čtyřech nápravách. Při jízdě nad 25 km/h je hydropohon odpojen a jeřáb je poháněn klasickým pohonem v přejezdových rychlostech do 85 km/h. Toto řešení ušetřilo cca 800 kg, které mohly být využity v konstrukci výložníku. Pohon MegaDrive byl vyvíjen a testován společností Manitowoc Cranes 10 let. Na tento pohon byl kompletně přestavěn testovací jeřáb GMK 4080-1, který najezdil jen s hydropohonem více než 40 000 km v terénu vojenského polygonu Budeswehru i po rychlostních komunikacích v Německu. Systém se plně osvědčil a bude součástí všech dalších super těžkých jeřábů GROVE.
Pohon jeřábových funkcí zajišťuje motor z podvozku, tedy jeřáb má jeden motor. Přes středový převaděč je převedena jedna tlaková větev hydrauliky nahoru a jedna zpětná dolů. Tato silová větev z podvozku pohání hydrogenerátor na nástavbě, který pak čerpadly předává energii uzavřenému okruhu hydrauliky nástavby. Toto řešení umožnilo zástavbu velmi jednoduchého středového převaděče a zároveň ušetřilo hmotnost celé pohonné jednotky. Náklady na spotřebu paliva při pohonu spodním motorem jsou jen zanedbatelně vyšší, což je doloženo měřením a testováním jeřábů GMK 6400 (jeden motor) a GMK 6300-L (dva motory) při společné práci i jízdě v testovacím období 3 let.
Další nový pohled je uskutečněn v konstrukci zesílení výložníku – Mega Wing Lift, kde je tento přípravek tvořen jedním kusem o hmotnosti pod 11 tun se šířkou pod 2,5 m. Mega Wing Lift je nyní jednoduše přepravitelný na kamiónu. A protože je konstruován jako samonasazovací, kdy jeřáb GMK 6400 si Mega Wing Lift nasadí sám na sebe, odpadá použití dalšího jeřábu. Toto řešení šetří čas i peníze. A je plně v souladu principu konstrukce jeřábů GROVE, kdy je při minimálním úsilí ze strany obsluhy dosažené maximálního výkonu jeřábu GROVE.
Zajímavá je i konstrukce protiváhy, sestavená ze základové desky a z desek středních a bočních. Boční desky jsou konstruovány jako záměnné, bez rozlišení levá – pravá. Toto řešení zjednodušuje skladování protiváhy, není nutné dávat pozor jestli se na stavbu bude dovážet správný počet levých a pravých desek. Toto řešení se bude uplatňovat na všech budoucích těžkých jeřábech GROVE.
Velký důraz byl kladen i na návrh příhradového nástavce, kde celý nástavec o délce 79 m a adaptér o délce 2,5 m je možné transportovat jen na čtyřech návěsech.
Oba nové šestiosé modely jsou výkonnostní, technologickou i konstrukční špičkou současné jeřábové techniky. Nové trendy k jejich konstrukci, které splňují nejpřísnější Evropské normy pro provoz moderních stavebních strojů, budou plně aplikovány do modernizace aktuálních jeřábů a přípravy nových typů jeřábů GROVE.
Pokud Vás zajímá jakákoliv informace týkající se jeřábů GROVE GMK 6300-L a GMK 6400, nebo jakýchkoliv dalších typů jeřábů, kontaktujte nás. Rádi si s Vámi o jeřábech GROVE pohovoříme.
-FCh-